skip to Main Content

Grundlæggende kurser i Pædagogisk Green Care praksis

Vil du gerne vide mere om valide metoder og hvordan naturen kan understøtte og inkluderes i den pædagogiske udviklingsplan?

Jeg har igennem lang praksiserfaring suppleret med viden om ledelse og udvikling af pædagogiske udviklingsprojekter, samt uddannelse og erfaring som rideterapeut, sammensat en kursusrække, der skal give pædagoger og terapeuter viden og faglig refleksion til at udvikle deres praksis med natur, landbrug og dyr i den pædagogiske/terapeutiske indsats.

Metoden er min sammenfatning af praksisrelateret forskning inden for hele Green Care området fra skolehaver, over ”Social Farming” til have- og skovterapi, kombineret med det bedste fra autismepædagogik og forskellige pædagogiske metoder som Low Arousal og KRAP.

Metoderne kan vinkles, så de finder anvendelse for alle målgrupper af personer, uanset alder med forskellige udfordringer af mental, kognitiv og psykiatrisk art.

Kurserne annonceres løbende her på hjemmesiden og lægges op i min webshop, hvor du kan tilmelde dig.

Foretrækker i, at få forløbene som temadage på jeres institution, så kontakt mig her. Beskriv jeres ønsker og jeres kontaktoplysninger, så følger jeg op og udarbejder et tilbud.

Kursus 1.
En grundlæggende indføring i begreber og teori inden for Green Care.

Kurset kan for mange være den inspiration, der er nødvendig for at komme i gang med at bruge naturressourcerne omkring institutionen eller blive bedre til at se ressourcer og relevante forløb i omgivelserne.

Kursus 2.
Fortsætter kursus.

Dette forløb forudsætter den viden, som du kan få på 1. del eller anden tilsvarende viden. Du skal have en praksis på et sted, hvor der er grønne eller dyreassisterede aktiviteter, eller du skal have nogle rammer, som du gerne vil have fyldt ud med disse. Kursus 2 har fokus på din praksis, så du kommer til at arbejde med dine tanker og idéer, arbejde med at designe forløb og evaluering og får tilbagemeldinger fra øvrige kursusdeltagere i reflekterende teams.

Kursus 3.
Antrozoologi.

Dette forløb går lidt mere i dybden med dyreassisterede forløb. Hvad er forskellen på terapi med dyr og dyreassisterede forløb? Hvad er det for et ansvar man påtager sig, når man inddrager dyr i arbejdet? Sikkerhed og faglige overvejelser om pædagogiske og terapeutiske forløb med dyr.

Kursus 4.
Have og natur i den pædagogisk/terapeutiske praksis.

Vi går mere i dybden med teori, forskning og praksiserfaringer, hvor have og natur indgår i det daglige på institutionen. Hvordan leder og inspirerer man, så der opstår aktionsbaseret, relationel læring? Hvordan lægger man arbejdet tilrette, så borgere og elever får gode oplevelser, som de næres af? Hvordan lægger man restituerende forløb og rammer til rette? Hvad er forskellen i rammer og indsats efter hvilket fokus og målgruppe man har?

Grøn Omsorg i Finland

Green Care i Finland er i vældig vækst og jeg har lige overstået et to dages seminar i Seinäjoki, hvor jeg var inviteret som "speaker" sammen med Eva Sahlin fra Sverige som forsker i natur som rehabilitering, Öystein Johannesen fra…

Læs mere

Med Grøn Omsorg i Norge

Norge har In På Tunet programmet, som understøttes af forskning. Derfor er Norge på mange måder førende i verden, når det gælder implementering af Green / Care Grøn Omsorg. Efter at Peter Qvortrup Geisling fra DR1 besøgte Dalene Gård og…

Læs mere
Back To Top