skip to Main Content

Abstract til konferencen “Farm Education – Impulses for Research and Practice”

Hermed en oversat version –

Landbrugsbaseret undervisning som nøglespiller med henblik på inklusion af unge med særlige behov, på  det ordinære arbejdsmarked

I Danmark har vi gennem de seneste 25 år udviklet forskellige former for uddannelse, med henblik på at rummer unge med indlæringsvanskeligheder, så de kan få adgang til arbejdsmarkedet. Mange af disse uddannelsesmuligheder leveres af uddannelsesinstitutioner organiseret i paraplyorganisationen Ligeværd www.ligevaerd.dk

Disse tilbud er nu tilrettelagt efter lov om STU ” Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse ” og EGU ” Erhvervs grunduddannelse ” Begge er pædagogiske rammer, der har potentiale for individuelt planlagte uddannelses programmer.

Et sådant forløb kan omfatte praktikophold enkelte dele af en almen kompetencegivende uddannelse og erhvervsuddannelse og viser sig især nyttigt i forbindelse med praktisk og teoretisk kvalificering af mennesker med indlæringsvanskeligheder til job i landbrugssektoren. Den traditionelle landmand´s uddannelse i Danmark er meget krævende, fordi en moderne landmand forventes at drive en stor specialiseret virksomhed.

Udviklingen viser, at der stadig er et behov for folk med grundlæggende færdigheder i landbruget. Især udviklingen i de sidste 10 år, hvor flere og flere multifunktionelle landbrug, gårdbutikker og produktion af specialiserede produkter til gourmet markedet vokser, vil der være behov for flere hænder. Udvikling og forskning vil vise, at det er en unik mulighed, hvor det viser sig muligt at kombinere udviklingen af ​​kvalitets fødevarer med et mere socialt arbejdsmarked.

Grøn Omsorg opstod på baggrund af deltagelse i EU COST 866 projektet om Green Care sammen med Dr. Agro Henrik Saxe. Carsten Ørting Andersen etablerede virksomheden Grøn Omsorg i et forsøg på at støtte og udbrede information om virksomheder, der praktiserer Green Care, og til at etablere en samling af artikler og links om forskning og praksis erfaring.

Grøn Omsorg blev i maj 2013 bevilget en såkaldt lille videnskupon ” fra Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Formålet er at lave yderligere undersøgelser i samarbejde med AgroTec, der er et godkendt teknologisk serviceinstitut og som tilbyder forskningsbaseret rådgivning og teknologisk service . De forener forskning og erhvervsliv for at skabe grøn udvikling og styrket innovation og konkurrenceevne i landbrugs-og fødevaresektoren.

Tidsplanen fører frem mod en national konference i februar 2014.

Projektet fokuserer på at indsamle viden om videnskab og faktiske udøvere i Danmark i de følgende to områder

• Landbrugs- og natur -baserede uddannelse og beskæftigelse for sårbare grupper på arbejdsmarkedet – herunder multifunktionelt landbrug

• Terapi – have, skov og dyr – for psykisk syge , ældre, PTSD , psykisk handicappede og mennesker med Ptsd

Agro Tech vil søge litteratur, som undersøger :

• Effekter på sindet og psyke og teorier bag

• Potentielle sundhedsfremmende effekter

• Økonomi og forretningsmuligheder.

I forhold til pkt. 2 vil Agrotech i første omgang søge efter oversigtsartikler, men Agrotech vil søge mere specifikt på artikler vedrørende pkt. 1.

Grøn Omsorg vil koncentrere sig om at afdække hvilke tiltag, der indenfor disse områder allerede findes i Danmark, samt på bagrund af litteraturen afdække særlige styrker og fordele i danske sammenhæng

Det er vores håb, at vores indsats og samarbejde vil føre til projekter med flere ressourcer og fremme viden og netværk på tværs af sektoren.

Især når det kommer til en kompetencegivende uddannelse til bestemte grupper på arbejdsmarkedet, har de danske iværksættere en masse at byde på, også i en international sammenhæng . Vi har flere “alternative landbrugs skoler” i Danmark. Skoler, der kombinerer praktisk læring med moderne medier, i et forsøg på at skabe lighed og deltagelse for mennesker med særlige behov. Vi har positive erfaringer med efterfølgende ansættelse i landbrugssektoren, hvis behov er, at der findes folk med færdigheder i denne retning, og som er generelt positive over for inddragelse og inklusion.

Min præsentation vil fokusere på ” Havredal praktiske Landbrugsskole ” www.havredal.dk ” Østagergård ” www.oestagergaard.dk og ” Poppelgårdens Praktiske Jordbrugsskole ” www.poppelgaarden.dk Alle skoler har et samarbejde med det formelle ordinære uddannelsessystem . Desuden vil jeg introducere arbejdet fra Thomas Szulevicz / Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet http://www.kommunikation.aau.dk/ Han har udarbejdet en Phd. på grundlag af forskning i læringsmiljøet på Havredal praktiske landbrugsskole.

 

 

Skriv et svar

Back To Top